فیبر تغذیه ای و کمک به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع2

21 فوریه 2014- مصرف فیبر تغذیه ای می تواند میزان باکتریهای مفید ساکن در روده را افزایش دهد، بنابراین به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع2، سرطان کولون و تعداد دیگری از بیماریها کمک می کند.

در تحقیق اخیر که توسط محققان دانشگاه ایلینویز انجام گردید دو فیبر کاربردی ویژه بنام پلی دکستروز و فیبر محلول ذرت بررسی گردید. نتایج نشان می دهد مصرف این دو نوع فیبر در کاهش وزن هنگامیکه در دراز مدت و بصورت روزانه به رژیم غذایی افزوده شوند، موثر می باشد.

دکتر Swanson  استاد تغذیه در دانشگاه ایلینویز می گوید: در حال حاضر ما می توانیم باکتریهایی که در روده هستند و اینکه تغذیه سبب ایجاد چه  تغییری در جمعیت باکتریها می شود را شناسایی کنیم حال می خواهیم بدانیم اگر بتوانیم ظرفیت عملکردی باکتریها را تغییر دهیم چه تغییراتی در بدن ما ایجاد می شود.

تحقیقات در این زمینه ی  درک قابلیت های باکتریها و اینکه محصول عملکرد انواع مختلف باکتریها چگونه می تواند تحت تأثیر قرار گیرد در حال افزایش است.

این خبر خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع2 بخصوص افرادی است که می خواهند از وزن خود بکاهند. در حال حاضر می دانیم مصرف فیبر برای افراد دیابتی مفید است. مصرف کم فیبر با افزایش خطر ابتلا به دیابت در ارتباط است. علاوه بر این از آنجائیکه فیبرها قابل تجزیه در بدن نیستند بنابراین مقدار قند خون را مانند سایر کربوهیدرات هایی که تجزیه و جذب می شوند، بالا نمی برند.

مصرف مقادیر زیاد فیبرهای محلول موجب کاهش کلسترول و بهبود کنترل قندخون می شود. با این حال اکثر غذاهای حاوی فیبر همچنین حاوی کربوهیدرات های غیرفیبری هستند (مانند نان، غلات، ماکارونی، میوه جات و سبزیجات) که در این صورت باید در شمارش کربوهیدرات ها در هنگام برنامه ریزی غذایی در نظر گرفته شوند.

منبع : www.diabetes.co.uk